Публічне обговорення питання подвійної оплати населенням комісійної винагороди при сплаті рахунків за житлово-комунальні послуги

       16 листопада ц.р. в Антимонопольному комітеті України відбулося публічне обговорення результатів дослідження ринку послуг з приймання готівкових платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги.
       У заході взяли участь представники зацікавлених органів державної влади, банківських установ, Федерації профспілок України та громадськості.
       Метою зазначеного заходу було врегулювання питання організації приймання платежів, забезпечення балансу інтересів надавачів житлово-комунальних послуг, банків/інших установ, які здійснюють приймання платежів, та споживачів-фізичних осіб, недопущення сплати споживачем двічі комісійної винагороди при сплаті за комунальні послуги.


       Державний уповноважений Антимонопольного комітету України Артеменко А.І. поінформувала присутніх, що питання стягування банками комісійної винагороди зі споживачів відповідно до встановлених тарифів, в яких вже закладена ця сума, викликає занепокоєння Антимонопольного комітету України, та представила звіт про результати дослідження ринку послуг з приймання готівкових платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги.
       Дослідження проводилось на базі 24 обласних центрів за кількістю учасників, та в яких фактично наявне конкурентне середовище за способом сплати.
Основними учасниками ринку послуг з приймання готівкових платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги є: ПАТ «Державний ощадний банк України», ПАТ КБ «Приват банк», УДППЗ «Укрпошта».
       Порядками формування тарифів, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, визначено, що витрати на оплату послуг банків та інших установ з приймання і перерахування коштів споживачів за спожиту теплову енергію, надані послуги з централізованого опалення, постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення; послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення включаються до складу витрат на збут підприємства.
       Проте, під час сплати населенням рахунків за житлово-комунальні послуги банками та УДППЗ «Укрпошта» ще стягується додаткова комісія.
       Учасниками заходу було запропоновано два варіанта врегулювання зазначеного питання:
- Збільшити плату за послуги банківських (банків) та небанківських установ (винагорода за збір/приймання платежів, послуги з розрахунково-касового обслуговування), яка включена до складу економічно-обґрунтованого тарифу за надання житлово-комунальних послуг;
- Взагалі виключити дану статтю витрат з тарифу, та встановити фіксовану комісійну винагороду за прийнятті платежі від населення за надані житлово-комунальні послуги.
       Під час заходу представник Департаменту захисту соціально-економічних прав Федерації профспілок України, Бодрова В.І. поінформувала присутніх, що Федерація профспілок України неодноразово зверталась до Антимонопольного комітету України, НКРЕКП, газопостачальних компаній, банків, з вимогою вирішення зазначеної проблеми. Федерація профспілок України вимагає недопущення збільшення комісійної винагороди за прийняті платежі від населення за надані житлово-комунальні послуги та звертає увагу, що у разі збільшення комісійної винагороди результатом стане суттєве навантаженням на малозабезпечені верстви населення, які щомісяця оплачують обов'язкову частку згідно субсидій, а також може призвести до того, що значна частка населення стане оплачувати рахунки за житлово-комунальні послуги нерегулярно (наприклад, один раз в квартал). В такому випадку зросте заборгованість населення перед підприємствами-надавачами житлово-комунальних послуг, що призведе до несвоєчасної оплати підприємством енергоносіїв, сплати податків, виплати заробітної плати і т.д., що суттєво ускладнить роботу підприємств в цілому.
       Підводячи висновки даного заходу, державним уповноваженим Антимонопольного комітету було висловлено позицію щодо необхідності звернення до Кабінету Міністрів України стосовно урегулювання зазначеної проблеми з пропозицією можливих шляхів вирішення даної ситуації:
- Забезпечити встановлення економічно обґрунтованого розміру комісійної винагороди за приймання платежів від фізичних осіб;
- Вжити заходів для укладення договорів про приймання платежів від фізичних осіб за житлово-комунальні послуги з банками та іншими установами, положеннями яких було б передбачено обов'язок для надавача житлово-комунальних послуг сплачувати комісійну винагороду банкам за приймання платежів від споживачів.
       Зазначена пропозиція була підтримана учасниками заходу.

 

Довідково:

9листопада, за інформацією ЗМІ, в АТ «Ощадбанк» заявили, що з 1 грудня буде скасовано безкоштовний прийом платежів з оплати житлово-комунальних послуг.
У повідомлені АТ «Ощадбанк» йшлося, що з 1 грудня 2016 року при прийомі платежів за житлово-комунальних послуг і телекомунікаційні послуги з населення буде стягуватись додаткова комісія у розмірі 3 грн. за один платіж на користь суб'єктів господарювання-постачальників послуг, з якими укладено договори на прийом платежів і/або надання інформаційних послуг.
Ця ситуація викликала загальний резонанс та занепокоєння серед населення.
Зважаючи на резонанс і масштабне суспільне обговорення питання сплати за послуги банку з прийому комунальних платежів від населення, 12 листопада ц.р. правлінням ПАТ «Ощадбанк» ухвалено рішення про перенесення терміну введення в дію рішення про стягнення комісії за оплату комунальних послуг.

Департамент захисту соціально-економічних прав