Державний бюджет України на 2018 рік - пропозиції ФПУ враховано частково

Другого січня оприлюднено Закон України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» від 7 грудня 2017 року №2246-VIII.

Закон враховує:

- пакет законів «під бюджет», прийнятих Парламентом, що містять низку змін до національного законодавства, в т.ч. до Бюджетного та Податкового кодексів України;

- зростання ВВП на 3 %, індекс споживчих цін 110,9 %, граничний обсяг державного боргу 60 % ВВП, дефіцит держбюджету 2,4 % ВВП;

- зростання доходів державного бюджету на 19,0 % порівняно з 2017 роком та зростання видатків держбюджету на 17,9 %.

 

 

 
Доходи бюджету, млрд грн
Витрати бюджету, млрд грн
Дефіцит, млн грн
ВВП, млрд грн
Індекс споживчих цін (рік до року), %
2017 рік
771,3
841,4
77,6
2 845,8*
112,9 %*
2018 рік
917,9
991,7
80,6
3 332,3**
110,9 %**

* -  Макропрогноз, схвалений постановою КМУ від 31.05.2017 р. № 385, сценарій 1.

** -  Макропрогноз, схвалений постановою КМУ від 01.12.2017 р. № 906, сценарій 1.

 

Врахування профспілкових пропозицій у Держбюджеті-2018

Федерація профспілок України здійснювала системні заходи  на національному рівні для донесення аргументованої позиції профспілок до влади:

на робочих нарадах у Мінфіні та Мінсоцполітики;

шляхом звернень до профільних парламентських комітетів;  народних депутатів України – представників ФПУ у Верховній Раді України
С.М. Капліна та В.Є. Івченка (які внесли їх до Парламенту в повному обсязі); Голови підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету С.Я. Рудика;  фракцій Партії «Блок Петра Порошенко» та «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»;   

під час зустрічі з Прем’єр-міністром України В.Б. Гройсманом 7 листопада 2017 р. - до голосування проекту бюджету у Верховній Раді України;

шляхом проведення додаткових консультацій з Мінфіном, Мінсоцполітики та профільними ЦОВВ під головуванням Першого віце-прем’єр-міністра України С. І. Кубіва 30.11.2017 р. - при підготовці законопроекту до другого читання.

Водночас низкою членських організацій ФПУ проведено масові протестні заходи щодо відстоювання принципових пропозицій до головного кошторису держави.

 

Щодо мінімальної заробітної плати

З початку року мінімальну зарплату встановлено у розмірі 3723 грн., що більше на 16,3% у порівнянні з минулим роком і на 5,4 в.п. - ніж прогнозне зростання індексу споживчих цін, проте на 7,5% менше від фактичного прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 1 січня 2018 року (4023 грн. – за прогнозом профспілок). Однак це є кроком назад у забезпеченні гарантованого державою мінімального рівня оплати праці, адже на 1 січня 2017 року мінімальна зарплата дорівнювала фактичному прожитковому рівню.  Разом з тим, народні депутати і Уряд визнали цю об’єктивну реальність і пунктом 19 Прикінцевих положень Держбюджету-2018 передбачили зобов’язання на основі моніторингу виконання Державного бюджету України за підсумками першого кварталу розглянути питання щодо можливості підвищення розміру мінімальної заробітної плати до 4200 грн. з другого кварталу 2018 року.

 

Щодо прожиткового мінімуму для працездатних осіб та базового тарифного розряду ЄТС

Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановлено з 01.01.2018 року на рівні 1762 грн., що більш ніж вдвічі менше за фактичний його розмір. Відтак, розмір базового тарифного розряду ЄТС з 01.01.2018 складатиме 47% від мінімальної заробітної плати, а при прогнозованому підвищенні її до 4200 грн. – 42 відсотка.

Передбачено зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб протягом року – з 01.07.2018 – 1841 грн., а з 01.12.2018 -1921 грн., однак розмір базового тарифного розряду ЄТС залишатиметься незмінним, що і надалі продовжить практику так званої «зрівнялівки» з оплати праці у бюджетній сфері.

 

Частково враховано пропозиції членських організацій ФПУ і членів СПО об’єднань профспілок:

Міністерству освіти і науки України, як головному розпоряднику коштів  у порівнянні з першою редакцією Держбюджету від 15.09.2017 року видатки збільшено на 1,4 млрд. грн., з них за бюджетною програмою КПКВК 2211190 «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам» - на 451,7 млн. грн. та встановлено у обсязі 61,7 млрд. грн. У порівнянні з минулим роком видатки на освітню субвенцію збільшено на 17,3% або на 9,1 млрд. грн. Проте, це на 5,2 млрд. грн. менше, ніж пропонували профспілки.

За бюджетною програмою КПКВК 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III-IV рівня акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» у порівнянні з минулим роком видатки збільшено на 18,3% або 3,6 млрд. грн. та встановлено в обсязі 23,3 млрд. грн., з них 14,6 млрд. грн. – за загальним фондом. Під час опрацювання державного бюджету видатки на ці цілі збільшено на 777,8 млн. грн.

Відповідні видатки для закладів I-II рівня акредитації на цей рік не передбачено, адже передбачалося переведення їх фінансування з державного до місцевих бюджетів (за списком з додатку №10). Проте, внаслідок акцій протесту профспілок і трудових колективів, що проведені напередодні голосування бюджету та переговорів віднайдено компроміс, зокрема, фінансування закладів із статусом юридичної особи може здійснюватися з обласних бюджетів, бюджету м. Києва, бюджету міст обласного значення (у разі прийняття міською радою відповідного рішення), а у разі добровільної згоди трудових колективів щодо їх приєднання до закладів III-IV рівня акредитації - фінансування здійснюватиметься з державного бюджету з 1 вересня 2018 року. Ці ж заклади без статусу юридичної особи, що вже входять до складу закладів III-IV рівня акредитації, з 1 січня цього року фінансуватимуться з державного бюджету.   

      В цілому сфера освіти забезпечена коштами з різних джерел фінансування у обсязі 6,6% ВВП, при передбачених законодавством - не менше 7% ВВП.

Міністерству охорони здоров’я України, як головному розпоряднику коштів у порівнянні з першою редакцією Держбюджету від 15.09.2017 року видатки збільшено на 944,6 млн. грн. В ході переговорного процесу перерозподілено кошти між медичною субвенцією та первинною допомогою населення: збільшено видатки на медичну субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на 5,9 млрд. грн. при одночасному зменшенні видатків на надання первинної допомоги населенню на 5,2 млрд. грн. В цілому на відповідні заходи передбачено 65,4 млрд. грн. Профспілки пропонували збільшити ці видатки на 48,6 млрд. грн., натомість отримано додатково 0,7 млрд. грн. – на підвищення рівня забезпечення вторинної, третинної та екстренної медичної допомоги.

Видатки на сферу охорони здоров’я передбачені у обсязі 3,5% ВВП, при гарантованих новим законодавством – не менше 5% ВВП. Отже, Державний бюджет України вкотре не вирішує питання дефіциту коштів на охорону здоров’я населення.

Міністерству культури України за бюджетною програмою «Фінансова підтримка Національної суспільної телерадіокомпанії України» (код 1701080) видатки залишено на рівні минулого року (776,5 млн. грн.)  замість 1,5 млрд. грн., як це пропонували профспілки. При цьому, пунктом 22 Прикінцевих положень Держбюджету-2018 передбачено зобов’язання Уряду за підсумками І півріччя 2018 року на підставі затверджених в установленому порядку звіту про фінансово-господарську діяльність та фінансового плану Національної суспільної телерадіокомпанії України внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо збільшення видатків на її фінансове забезпечення.

Національній академії наук України у порівнянні з першою редакцією Держбюджету від 15.09.2017 року за бюджетною програмою КПКВК 6541030 «Фундаментальні, прикладні наукові і науково-технічні розробки…» видатки збільшено на 75,0 млн. грн. та встановлено у обсязі 3612,7 млн. грн. Профспілки пропонували збільшити фінансування за цією програмою  на 423,3 млн. грн. (з них – 271 млн. грн. на заробітну плату), натомість отримано в шість разів менше.

Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України у порівнянні з першою редакцією Держбюджету від 15.09.2017 року передбачено нові бюджетні програми за наполяганням профспілок:

за КПКВК 2751190 «Надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла» у обсязі 100 млн. грн., що у 3,3 рази більше, ніж у 2017 році. Проте, цей обсяг не відповідає потребі, яка становить не менше 1 000 млн. грн.

за КПКВК 2751570 «Реалізація Загальнодержавної цільової програми «Питна вода України» у обсязі 200,0 млн. гривень.

Міністерству енергетики та вугільної промисловості України не збільшено видатків за традиційними програмами, однак за пропозицій профспілок передбачено дві нові бюджетні програми:

- за КПКВК 1101590 «Здійснення заходів із забезпечення вітчизняного виробництва вугільної продукції та подальшого реформування державного сектору вугільної промисловості» у сумі 1 300 млн. грн. за загальним фондом;

- за КПКВК 11011570 «Погашення заборгованості за спожиту електричну енергію державних вугледобувних підприємств та вугледобувних господарських товариств, 100 відсотків акцій яких належать державі» у сумі 1 400 млн. грн. за спеціальним фондом.

Міністерству аграрної політики та продовольства України за КПКВК 2805060 «Ведення лісового і мисливського господарства, охорона і захист лісів в лісовому фонді» видатки не збільшено та передбачено у обсязі 151,6 млн. грн. Профспілки пропонували збільшити видатки за цією статтею на 710,1 млн. грн.

Отже по ряду показників Держбюджету – 2018 профспілкам не вдалося реалізувати свої пропозиції. Враховуючи вищезазначене, за підсумками І кварталу 2018 року профспілкам необхідно ініціювати переговори та консультації з Урядом з метою забезпечення підвищення мінімальної заробітної плати до рівня фактичного прожиткового мінімуму, підвищення базової тарифної ставки ЄТС  та врегулювання найкритичніших галузевих проблем при внесенні змін до головного кошторису країни протягом року. У виробничому секторі розмір тарифної ставки робітника I розряду на 2018 рік має бути визначено у новій Генеральній угоді.

 

Департамент з питань бюджету та оплати праці апарату ФПУ